Vår semestervecka i Idre är igång!

Den lilla svarta stugan är nyrenoverad men luktar hemtrevligt från vinterns eldande i kaminen. Då och då syns renar utanför fönstret och vi har massor med spännandeheter framför oss – kan friluftssemestern få en bättre start?

Idre visar sig från sin bästa sida

Det är verkligen varmt och solen lyser med sin närvaro. Inte det minsta lilla moln syns på himlen och fjällbrisen svalkar skönt. Det flacka fjället breder ut sig runt oss och ser i ut att vara i olika nyanser av blått i fjärran. Det är otroligt vackert trots att vi har sommaralperna i färskt minne. Alla bergskedjor är vackra på sina sätt.

Vi har även alpernas lutning och höjdmetrar i färskt minne och tycker nog egentligen att de vackra fjällen här i Idre är ganska platta – men som vi älskar det! Allt behöver inte vara spektakulära vyer med spetsiga och snöklädda toppar i juli, dalgångar med vinodlingar och linbanor med gondoler för 30 personer åt gången.

Vi älskar alla äventyr – stora som små – hemma som borta. Det behöver sällan vara så mycket mer än något man inte så ofta ser till vardags för att det ska bli ett riktigt stort äventyr. Att se spännandeheter och äventyr i det lilla är en egenskap man ska vara rädd om.

Glada familjen ute på tur.
Om ett halvår är det vitt, vitt, vitt här.

Vår första upp-för-berg-promenad på länge

Vi gillar fina utsikter och att uppleva dem tillsammans. Och Sverige levererar magiska utsikter – det vet ju alla. Det var ganska mycket därför vi flyttade tillbaka till Sverige – för att vi älskar den svenska naturen och dess förmåga att leverera vackra vyer.

Vi var därför riktigt sugna på att efter ungefär 1 år utan någon gå-uppför-berg-promenader äntligen få lite uppförslut och just fina vyer. Idre levererade plikttroget de fina vyerna medan vi igår gick uppför den slingrande leden till toppen. De blå kullarna i fjärran stod där och visade upp sig precis som de gjort i tusentals år – naturen kan man alltid lita på.

Självklart hittade vi något att klättra på – även ovanför trädgränsen.
Klarblå himmel och magnifik utsikt.

Friluftsfamiljer på toppen

När vi kom upp till toppen mötte vi upp resten av gänget vi är här med (som hade tagit sittliften upp). Det är fyra ytterligare familjer hemifrån byn och alla är vi engagerade i Friluftsfrämjandets verksamhet som ledare. Till vardags leder vi barngrupper, cykelskolor och MTB-grupper och andra äventyr för föreningens medlemmar – nu är vi i Idre och äventyrar oss med våra egna familjer.

På toppen beställde vi lunch, väntade på den i en evighet, åt upp den och gick sedan nedåt dalen igen. Med oss fick vi ett extra barn som hakade på vår vandring och kunde matcha våra egna barns bubblande prat. Av någon anledning går vandring med barn alltid lite lättare om något eller några utomstående barn vandrar med.

Renar strövar fritt på hela Idre Fjäll – jättesöta!
Lunch with a view!

12 kommentarer

1. Vad underbart.

Vi kommer också besöka de svenska bergen i sommar. Har de senaste åren varit i alperna precis som du skriver men i år vill vi ge Sverige en chans.

Älskar naturen och friluftslivet. Friheten är så total.

Kram

Linda

1. Vi har under flera år bott i Bayern och haft nära till alperna ”till vardags” men nu bor vi i Sverige igen och det är helt underbart vilken natur här finns! 😊👌🏼

2. Vad underbart härligt! Jag längtar redan tillbaka! Där uppe vid Toppstugan så är det så härlig utsikt över norska fjällen. Stugan öppnade för sommarsäsongen samma dag som vi åkte hem så vi valde att inte gå upp dit. Även om man såklart kan knata dit utan att den är öppen 🙂

Ha en fortsatt härlig semester!

Kram Lena

1. Ja utsikten är helt fantastisk! 🙂 Toppstugan gjorde inga större intryck annars 🙁 En veg hamburgare de inte ens visste vad det va kunde de klämma fram som enda veggiealternativ då inget veg fanns på menyn. Jag tog en barnportion pannkakor till slut. Vårt sällskap fick dessutom vänta ca 1 timme på maten… men utsikten va fin! 🙂

3. En vacker dag besöker jag också fjällen! Vandra tycker vi om, så det kommer säkert att dyka upp något besök i våra svenska fjäll en vacker dag. När det inte är mygg eller snö 🙂

1. Ja de svenska fjällen är onekligen väldigt vackra! Väl värda att besöka både en och två gånger 🙂 Det är faktiskt en del husbilar här uppe. De står på små fricampingplatser längs med floder och andra fina platser. Ser jättefint ut! 🙂

4. Härligt! Jag och mitt ”gäng” är så förtjusta i området kring Nipfjället och Städjan i Idre. Och Grövelsjön som ju ligger några mil bort. Var där i midsomras och längtar redan tillbaka. Härligt med fler och fler platser man gärna återvänder till 🙂

1. Roligt att ni också gillar fjällen kring Idre 🙂 Vi gick upp på Mulen igår så det kommer lite bilder därifrån va det lider 😉

Lämna gärna en kommentar!